Pasty, Strączki

Hummus b’tahina z pomidorem i oliwą. Doskonały, wegański, bezglutenowy.

Hummus, to arabskie słowo oznaczające ciecierzycę, natomiast hummus bi tahina oznacza ciecierzycę z tahini, a więc pełną nazwę pasty. Ustalenie ojczyzny hummusu b’tahina jest trudne ze względu na brak jednoznacznych źródeł. Od 2008 roku trwa tzw. wojna hummusowa. Liban oskarżył Izrael o to, że przywłaszczył sobie ich kulinarne dziedzictwo i na nim zarabia ogromne pieniądze. Kłótnie przeniosły się nawet do Unii Europejskiej -rząd libański wnioskował tam o uznanie hummusu za ich tradycyjne jedzenie. Działania okazały się jednak bezskuteczne.

Abstrahując od tego, gdzie znajduje się ojczyzna hummusu (osobiście skłaniam się ku arabskiemu rodowodowi), jedzenie niezmiennie pyszne jest! Uwielbiamy z moimi dziewczynami wcinać je wraz z różnymi dodatkami np. z pomidorami. Tak właśnie dzisiaj będziemy sobie pichcić. 🙂 Prosto, zdrowo i smacznie!

Składniki (ok. 5 -6 porcji):

200 g ziarna cieciorki – namoczonego od 14 do 18 lub 24 godzin; wodę zmieniamy dwa -trzy razy

80 g pasty tahini

80 g kostek lodu

3/4 łyżeczki sody

1/2 cytryny – sok

2 ząbki czosnku

pomidory według uznania – mięsiste np. malinowe

natka pietruszki

ocet jabłkowy – opcjonalnie

Sól do smaku

Oliwa do polania pasty – musi nam smakować, żebyśmy sobie niechcący jedzenia nie popsuli. 😉 Mój test na oliwę – „wcinam” jedną łyżeczkę i jeżeli jest łagodna, delikatna, smakuje mi, to jest moja. 🙂 Nie lubię gorzkich, ostrych oliw, od których mnie wykręca. U mnie w domu prym wiodą włoskie oliwy. Oczywiście każdy je pod swoje smaki.

Przyprawy do posypania do wyboru: sumak (na zdjęciu bordowy środek), za’atar >klik< (na zdjęciu paski), kumin mielony, rozdrobniona natka pietruszki, sezam.

Wykonanie:

1. Cieciorkę zalewamy ok. 2 l wody, doprowadzamy do wrzenia. Wsypujemy sodę. Gotujemy na wolnym ogniu bez przykrycia ok. 1,5 godziny. Ciecierzyca jest gotowa wtedy, kiedy biorąc ziarno w palce rozgniatamy je bez najmniejszego oporu. Ma być miękka. Odcedzamy. Studzimy (możemy ją przelać zimną wodą, jak nam się śpieszy).

2. Za pomocą blendera ręcznego rozdrabniamy/mieszamy lód z pastą tahini i sokiem z cytryny do uzyskania jednolitej masy.

3. Dodajemy partiami wystudzoną ciecierzyce (możemy zostawić kilkanaście ziaren do dekoracji talerza), blendujemy na gładką masę.

4. Solimy do smaku, dodajemy przepuszczony przez praskę czosnek. Odstawiamy do lodówki na przynajmniej 2 godziny, a najlepiej na 5-6 godzin.

5. Hummus wykładamy do naczynia, formujemy w środku zagłębienie. Pomidory kroimy w kostkę. Umieszczamy je w zagłębieniu, posypujemy natką pietruszki, posypujemy solą, polewamy oliwą, skrapiamy octem. Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *