Mleka i jogurty

Roślinny jogurt naturalny. Bez glutenu, bez nabiału, wegański.

Jeżeli szukasz jogurtu, który będzie przypominał smakiem tradycyjny jogurt naturalny, to myślę, że ten przepis może w dużej mierze temu sprostać. Ma neutralny smak, dobrą gęstość. Stanowi doskonała bazę do jogurtów owocowych. Domowe jogurty można robić na wyselekcjonowanych bakteriach jogurtowych (tzw. zakwaski) lub na bakteriach probiotycznych z apteki. U mnie drugi sposób sprawdza się doskonale. W sezonie grzewczym jogurty robię w termosie, który owinięty kocem leżakuje sobie przez noc na kaloryferze.


Składniki:

600 ml domowego mleka kokosowego lub innego preferowanego, chociaż na kokosowym wychodzą najlepsze według mnie

50 g płatków ryżowych

1 łyżka syropu z tapioki lub innego słodzidła np. daktyli, miodu

2 kapsułki probiotyku – u mnie bakterie Lactobacillus acidophilus

1 łyżka soku z cytryny

Szczypta soli – opcjonalnie

Wykonanie:

1. Mleko z płatkami gotujemy do miękkości płatków. Blendujemy na gładką masę. Dodajemy słodzidło. Schładzamy do temperatury ok. 42-44 stopni. Poniżej 40 proces kwaszenia nie nastąpi, a za wysoka temperatura ubije bakterie.  Wsypujemy probiotyki/zakwasek. Mieszamy, szybko zakręcamy termos. Okręcamy w koc i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 10 godzin. Im dłużej się robi, tym kwaśniejszy jest, więc możemy czas pod swoje preferencje smakowe wydłużać.

2. Jogurt mieszamy, doprawiamy sokiem z cytryny, opcjonalnie solą, przelewamy w słoiczki i umieszczamy w lodówce. Tutaj stanie się jeszcze gęstszy na zdjęciach jogurt przed lodówką. Przechowujemy do 3 dni.

3 thoughts on “Roślinny jogurt naturalny. Bez glutenu, bez nabiału, wegański.

    1. Aniu
      , kupiłam w sklepie ze zdrowa żywnością. W żadnej sieciówce nie widziałam. Ale każdy syrop czy insze słodzidło będzie dobre. Ja lubię ten, bo mi smaku nie zmienia. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *