Mleka i jogurty

Roślinny jogurt naturalny. Bez glutenu, bez nabiału, wegański.

Jeżeli szukasz jogurtu, który będzie przypominał smakiem tradycyjny jogurt naturalny, to myślę, że ten przepis może w dużej mierze temu sprostać. Ma neutralny smak, dobrą gęstość. Stanowi doskonała bazę do jogurtów owocowych. Domowe jogurty można robić na wyselekcjonowanych bakteriach jogurtowych (tzw. zakwaski) lub na bakteriach probiotycznych z apteki. U mnie drugi sposób sprawdza się doskonale. W sezonie grzewczym jogurty robię w termosie, który owinięty kocem leżakuje sobie przez noc na kaloryferze.


Składniki:

600 ml domowego mleka kokosowego lub innego preferowanego, np. ryżowe

50 g płatków ryżowych

1 łyżka syropu z tapioki lub innego słodzidła np. daktyli, miodu

2 kapsułki probiotyku – u mnie bakterie Lactobacillus acidophilus

1 łyżka soku z cytryny

Szczypta soli – opcjonalnie

Wykonanie:

1. Mleko z płatkami gotujemy do miękkości płatków. Blendujemy na gładką masę. Dodajemy słodzidło. Schładzamy do temperatury ok. 42-44 stopni. Poniżej 40 proces kwaszenia nie nastąpi, a za wysoka temperatura ubije bakterie.  Wsypujemy probiotyki/zakwasek. Mieszamy, szybko zakręcamy termos. Okręcamy w koc i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 10 godzin. Im dłużej się robi, tym kwaśniejszy jest, więc możemy czas pod swoje preferencje smakowe wydłużać.

2. Jogurt mieszamy, doprawiamy sokiem z cytryny, opcjonalnie solą, przelewamy w słoiczki i umieszczamy w lodówce. Tutaj stanie się jeszcze gęstszy na zdjęciach jogurt przed lodówką. Przechowujemy do 3 dni.

8 thoughts on “Roślinny jogurt naturalny. Bez glutenu, bez nabiału, wegański.

    1. Aniu
      , kupiłam w sklepie ze zdrowa żywnością. W żadnej sieciówce nie widziałam. Ale każdy syrop czy insze słodzidło będzie dobre. Ja lubię ten, bo mi smaku nie zmienia. Pozdrawiam.

  1. Czy można użyć bakterii Lactobacillus rhamnosus GG- mam w domu dicoflor i zastanawiam sie czy na tych bakteriach tez się uda.

    1. Cześć Lena! Robiłam na dicoflorze, ale w połączeniu z jakimś inny i było dobrze. Ja bym próbowała. Pozdrawiam.

  2. Witam a czym można zastąpić płatki ryżowe chodzi mi o skrobię w nich.?I czy termos masz z wypełnieniem szklanym?Chciałam zrobić dla syna.Dziękuję i pozdrawiam

    1. Cześć Magda! tutaj płatki ryżowe zagęszczają fajnie jogurt. Robią to neutralnie w smaku ale i nie budyniowato, jak np. ziemniaczana czy tapioka. Dzięki temu można uzyskać naprawdę niezły efekt w teksturze. Wygląda, jak jogurt naturalny. Generalnie roślinne jogurty potrzebują zagestnienia, bo nigdy nie będą takie, jak „normalne” jogurty. Jeżeli skrobia odpada, to może nerkowce. Jest na blogu przepis na smaczny jogurt na bazie tych orzechów. A co do termosu, to mam taki najzwyklejszy, najtańszy i ogólnie dostępny z metalowym wkładem. Ale uważam, że to nie ma znaczenia. Wyjdzie w każdym, aby ciepło mu było. Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam.

  3. Dziękuję Aga bardzo mi pomogłas,korzystam z twojego bloga i mój syn zaczyna jeść więcej produktów których wcześniej nie spozywal ogranicza nas dieta ale znajdziemy zawsze coś dla siebie.Pozdrawiam serdecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *